vineri, 17 februarie 2012

O povestire a lui Cehov


GRASUL ŞI SLABUL     
Doi prieteni se întâlniră într-o gară de pe linia Nikolaevskaia. Unul era rotofei, celălalt pirpiriu. Cel gras tocmai luase masa la restaurantul gării şi buzele, încă unsuroase, îi luceau ca nişte vişine coapte. Mirosea a vin de Xeres şi a ,,Fleur d’Oranger“. Slabul abia coborâse din vagon şi era încărcat cu geamantane, boccele şi cutii de carton. Mirosea a şuncă şi a drojdie de cafea. In spatele lui venea nevastă-sa, o femeie firavă, cu bărbia ascuţită, şi fiul său, elev de liceu, un băiat înalt, cu o pleoapă puţin lăsată pe un ochi.

- Porfiri! Strigă rotofeiul zărindu-l pe pirpiriu. Tu eşti? Dragul meu! Nu ne-am văzut de un car de  ani!
- Doamne! se minună acesta. Mişa! Prietenul meu din copilărie! Ce cauţi aici?         
Prietenii se îmbrăţişară şi se măsurară unul pe altul cu ochii umezi. Amândoi erau buimăciţi, dar încântaţi.  
- Dragul meu! începu cel slab după ce se mai îmbrăţişară odata. Nu mă aşteptam deloc! Ce surpriză! Ia să te văd mai bine! Ai rămas tot aşa frumos cum erai, tot atât de îngrijit şi fercheş, Doamne Dumnezeule! Ei, cum o duci? Eşti bogat? Eşti însurat? Eu, precum vezi, m-am însurat... Asta-i nevastă-mea, Luiza, născută Wanzenbach... e luterană. Iar ăsta e fiul meu, Nafanail, elev în clasa a treia. Nafania, domnul e prietenul meu din copilărie! Am fost colegi de liceu!
Nafanail stătu o clipă pe gânduri, apoi îşi scoase şapca.
- Am fost colegi de liceu! Repetă pirpiriul. Iţi aduci aminte, Mişa, cum ne porecliseră băieţii? Pe tine Erostrat, fiindcă arseseşi cu ţigara o carte a liceului, iar pe mine Efialt, fiindcă îmi plăcea să pârăsc. Ha-ha-ha... Eram copii! Nu te teme, Nafania! Vino mai aproape... Şi asta e nevastă-mea, născută Wanzenbach... e luterană...
După o clipă de gândire, Nafanail se ascunse după tatăl său.
- Ei, şi ia spune cum o duci, dragul meu prieten? întrebă rotofeiul privindu-şi încântat fostul coleg. Ai o slujbă undeva? Ai un post bun?
- Da, dragul meu, am o slujbă. Sunt de doi ani asesor de colegiu şi am Stanislavul. Leafa e cam mica... dar ce are a face! Nevastă-mea dă lecţii de muzică, eu fac în orele libere tabachere de lemn. Tabachere foarte bune! Le vând cu o rublă bucata. Dacă cineva ia zece bucăţi sau mai multe, fac reducere. Ne descurcăm, de bine de rău. Am lucrat înainte la un minister şi acum sunt mutat ca şef de birou... Am să fac serviciul aici. Dar tu? Nu cumva ai ajuns consilier de stat?
- Nu, dragul meu, caută ceva mai sus, răspunse grăsanul. Sunt consilier intim... Sunt şi decorat. Am două stele.
Pirpiriul păli deodată şi încremeni, apoi faţa i se schimonosi într-un zâmbet mieros; ai fi zis că toate trăsăturile începuseră să i se topească. Trupul i se sfriji, se gârbovi şi parcă se făcu şi mai puţintel... Geamantanele, boccelele şi cutiile de carton se sfrijiră, se sbârciră şi ele... Bărbia lungă a nevestei se lungi şi mai mult; Nafanail luă poziţia de drepţi şi îşi încheie toţi nasturii tunicii...
- Eu, excelenţă... Sunt încântat! Un prieten din copilărie, ca să zic aşa, să ajungă la o situaţie atât de înaltă! Hi-hi-hi!
- Ia lasă prostiile! se încruntă grăsanul. Ce înseamnă tonul ăsta? Suntem doar prieteni din copilărie. Ce rost are respectul ăsta faţă de grad?
- Vai de mine... Se poate?... continuă să râdă stânjenit pirpiriul, împuţinându-se şi mai mult. Atenţia binevoitoare a excelenţei voastre... e ca un fel de vlagă dătătoare de viaţă... Excelenţă, acesta e fiul meu Nafanail... Soţia mea Luiza e luterană, întrucâtva...
Grasul voi să spună ceva, dar pe faţa pirpiriului se putea citi atâta veneraţie, slugărnicie şi acreală respectuoasă, încât consilierului intim i se făcu silă. Işi întoarse capul într-o parte şi îi întinse slăbănogului mâna de rămas bun.
Pirpiriul îi strânse trei degete, îşi frânse înainte tot trupul şi începu să râdă subţire, ca un chinez: “hi-hi-hi”. Nevastă-sa zâmbi. Nafanail făcu o temenea şi scăpă şapca din mână. Tustrei erau buimăciţi, dar încântaţi.

Dictionar
Fleur d’Oranger - parfum la modă în acele vremuri
Asesor de colegiu – grad civil mic, corespunzător gradului de locotenent în armata ţaristă
Consilier de stat – Grad civil corespunzător celui de colonel
Consilier intim – Grad civil corespunzător celui de general de divizie



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!