marți, 19 iunie 2012

Mici intamplari cu animale (46)

Din dascăl în învăţăcel, vînătorii învaţă meşteşugul de a apropia pînă la bătaia puştii cocoşul de munte, cînd roteşte. Singura metodă de a-i ajunge în apropiere. Cînd, în strofa cîntecului, cocoşul ajunge la versul de cîteva secunde al tocilatului", el n-aude, nu vede. Atunci, în acele două-trei secunde, vînătorul face un pas sărit, poate doi, ca pe cînd s-a terminat tocilatul să rămînă nemişcat, stană de piatră. O mişcare cît de mică, un zgomot cît de slab pe care l-ar face este observat, şi cocoşul a plecat. Într-o salbă de asemenea sărituri, fiecare în timpul unui tocilat, vînătorul se apropie pînă la un loc bun de împuşcătură. Pe vînătorul începător, mentorul cu expe­rienţă îl duce de mînă, făcînd împreună săriturile, oprindu-se cînd trebuie; altfel, tînărul ar speria zeci de cocoşi, fără să tragă în unul singur. Pînă se învaţă şi el.
Dar cine-i învaţă pe jder să vîneze cocoşi exact după me­toda aplicată de om? Dintre cei doi carnivori care cercetează bătăile de cocoşi si îi vînează rîsul si jderul numai jderul cunoaşte şi pune in aplicare metoda. Rîsul se apropie tiptil de cocoşul care roteşte pe jos, fără o tactică specială, ca să sară asupra lui în două-trei salturi năprasnice şi lungi. Jderul vînează după metoda clasică, utilizînd de minune clipele scurte, cînd cocoşul e surd şi aproape orb. Exact ca vînătorul.
De două ori mi-a fost dat norocul să văd măiestria aceasta a jderului. Lucrurile s-au petrecut după acelaşi tipic. E destul dacă înfăţişez una dintre scene.

De mulţi ani hotărîsem că ajunge dacă într-un an împuşc un singur cocoş. De obicei, reuşeam acest lucru în zorii primei zile de vînătoare; apoi, în celelalte dimineţi mergeam în bă­taie numai cu bastonul, ca să observ în toate amănuntele ei hora de dragoste şi să mă încînt de ea.
Aşa, într-un sfîrşit de aprilie ieşisem la bătaia din Hurdubeu, din Munţii Sebeşului, în prima zi, cu gîndul să-mi iau partea din anul acela. Ca totdeauna, abia au crăpat zorile, cocoşii au început să rotească în cetinile molizilor bătrîni. Mi-am ales unul, pe care după glas îl socoteam mai bătrîn şi am început apropiatul în sărituri scurte şi anevoioase, prin zăpada mare prin care mă înfundam. Am ajuns aproape; în­cercam să descopăr cocoşul în desimea cetinilor, cînd văd o mişcare pe trunchiul copacului, la un stat de om deasupra ră­dăcinii. Jder! abia îl pot deosebi, cafeniu cum e şi lipit strîns de coaja molidului. Vînător concurent, şi-a ales şi el tocmai cocoşul meu" ! Prilej rar să-i văd manevrările; rămîn cu totul nemişcat, lipit şi eu de unul dintre copacii din apropiere.
Cocoşul se întărîtă în cîntec, pauzele dintre strofe sînt scurte, toaca" bate agitat, tocilatul e scurt. Ridicînd doar ochii, descopăr pe cavalerul negru cum paradează de-a lungul unei cetini dinspre vîrf, se înfoaie, îşi ridică capul, începe strofa, păşeşte înţepat pînă spre vîrful cetinii, se răsuceşte brusc, re­vine pînă lîngă trunchi. Între strofe îşi netezeşte penele, ascultă, priveşte atent după primejdii, apoi începe altă strofă, termi­nată în extazul tocilarului.
Pînă cînd cocoşul făcea pauza dintre strofe, pînă bătea toaca, jderul stătea nemişcat, lipit; în momentul cînd tocila cel de sus, se avînta într-o săritură sau două pe trunchi, ca de­îndată să se tupileze iarăşi. Înainta din săritură în săritură, făcea exact cît trebuia şi totdeauna pe partea de dincoace a trunchiului, unde cocoşul nu-l putea zări. Uneori îşi răsucea puţin capul, privind ca de după colţul casei, ca să spioneze unde-i cocoşul, dar şi aceasta numai în scurtele răstimpuri ale tocilatului. Nu se grăbea: ştia că are toată vremea cocoşul de acolo va cînta pînă răsare soarele şi chiar mai tîrziu; ştia ceea ce uită în nerăbdarea lor mulţi vînători,  că...   graba strică treaba".
Din salt în salt, isteţ, a ajuns pînă în dreptul cetinii pe care rotea, nebănuitor, cocoşul. Abia mai pot distinge jderul prin desimea crengilor şi la înălţimea la care a ajuns. Dar e acolo. Ce se va întîmplă oare acum? Uit puşcă, uit de toate; curio­zitatea mă copleşeşte. Într-un tocilat, jderul a fost pe cloamba cea bună; în aceeaşi clipă am zărit de-a lungul ei fulgerarea lui. O învălmăşeală de o altă clipă, şi un ghem mare s-a prăbuşit printre cetini la vale: cocoşul cu jderul încleştat în el. Încă În acel moment al învălmăşelii şi pe cînd se prăbuşeau împreună în îmbrăţişarea morţii,' jderul, desigur, i-a sfîşiat cocoşului jugulara, ceafa; cînd au ajuns jos pe zăpadă, cocoşul a mai zvîcnit puţin din aripi şi din picioare, apoi a rămas fără miş­care. Jugulara i-a sfîrtecat-o: de acolo de la gît sugea acum jderul sîngele cald, înfundîndu-şi botul între pene.
Ceilalţi cocoşi din bătaie îsi continuau rotitul; n-au observat nimic din tragedia care s-a desfăşurat aici, aproape de ei.
Iar eu? M-am retras încet-încet din bătaie, lăsînd jderul să se ospăteze din agoniseala lui, dobîndită cu atîta măiestrie. M-am judecat în gînd dacă n-am făcut o greşeală că n-am îm­puşcat jderul. Apoi mi-am zis că pe vremea asta blăniţa jderu­lui n-are valoare; aş fi stricat fără folos ceea ce colo la iarnă va fi poate bucuria unui paznic. Iar cocoşul pe care i l-am jertfit? Îmi împac conştiinţa: am dăruit jderului cocoşul meu. In anul acesta nu împuşc niciunul. Era vrednic jderul să-i răs­pund cu acest dar pentru scena rară pe care mi-a oferit-o.
Ionel Pop - Instantanee din viata animalelor
Cocosul de munte
Jderul

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!