marți, 26 februarie 2013

Doua povesti surori ale lui André Gide (4)

Şcoala femeilor (d)
                                                                                                          15    octombrie.
L-am revăzut. Cîtă măreţie şi cîtă demnitate în du­rerea lui! Încep să-l înţeleg mai bine. Cred că-i repugnă să se folosească de acele clişee pe care le folosesc înde­obşte oamenii, căci atunci cînd îmi vorbeşte despre moartea mamei sale se exprimă cu aceeaşi rezervă pe care o avea cînd îmi spunea că mă iubeşte. Aş spune chiar că, din teama de-a nu da la iveală emoţia pe care o simte, ocoleşte orice subiect care l-ar putea mişca. De aceea, n-am vorbit decît despre chestiuni de ordin material. Cu mama a discutat probleme referitoare la deschiderea suc­cesiunii, spunîndu-i că doreşte să vîndă proprietatea pe care a moştenit-o. Mi-e foarte greu să mă concentrez asu­pra unor lucruri de felul acesta, aşa că o las pe mama să le rezolve împreună cu Robert. Am înţeles că vom fi bo­gaţi şi aproape că-mi pare rău; aş vrea să aibă parte de averi cei ce au nevoie de bani ca să fie fericiţi. Dar nu este vorba de fericire. Robert mi-a spus că, în ceea ce îl priveşte pe el, se mulţumeşte cu oricît de puţin, dar că preţuieşte banul drept o armă de care să se poată servi pentru a asigura triumful ideilor sale. A stat mult de vorbă cu abatele Bredel, care este de asemeni de părere că n-ai dreptul să dai cu piciorul averii moştenite, dar că, odată ce ai primit-o, îţi revine şi datoria de-a o pune în slujba binelui.
   Bietul tata! Toate acestea se petrec fără ca cineva să-i ceară părerea. De cîte ori îl vede pe abate intrînd pe uşă, se scuză :
     Îmi pare nespus de rău!... Sunt nevoit să plec, spune repede... îl salută şi fuge.
Mi-e întotdeauna teamă ca abatele să nu se simtă jig­nit; dar e atît de bun şi de înţelegător, încît se preface că ia în serios pretextele tatii, care nu prea stau în pi­cioare.
Domnul Delaborde e foarte ocupat, ca de obicei, spune abatele mamei, care încearcă să compenseze printr-un exces de amabilitate mojicia tatii.
Şi s-ar putea înţelege atît de bine cu abatele Bredel, dacă ar avea numai puţina bunăvoinţă! Căci şi tata are o inimă de aur.
   Fetiţo dragă, popii şi cu mine nu ne închinăm ace­luiaşi zeu, îmi spune tata ori de cîte ori încerc să-l con­ving. Nu-mi mai pomeni despre asta, căci mă superi. Sunt lucruri pe care, poate, le vei înţelege mai tîrziu, dacă n-o să semeni prea tare cu maică-ta.
Cînd îmi vorbeşte astfel, mă văd silită să-i spun că sper să nu înţeleg niciodată „lucrurile" la care se referă, şi că nu pot aproba idei care separă doi oameni care îmi sînt părinţi şi pe care îi iubesc deopotrivă. Tot din cauza acestor blestemate opinii, tata nu priveşte cu ochi buni logodna mea.
   Fetiţo, nu socotesc că am dreptul să mă opun la această căsătorie şi nu-mi place să mă prevalez de autori­tatea paternă. Dar nu-mi cere să mă declar de acord cu o hotărîre pe care regret că ai luat-o. Nu pot face nimic altceva decît să doresc din toată inima să n-ai vreodată prilej de-a te căi.

                                                                                                          19 octombrie.
Azi-dimineaţă i-am cerut tatii să-mi spună ce are împo­triva lui Robert. Mai întîi m-a privit îndelung, fără să-mi răspundă. Într-un tîrziu s-a hotărît:
     Fetiţo, n-am ce să-i reproşez. Dar nu-mi place omul ăsta. Dacă ţi-aş spune de ce, ai zice că n-am dreptate fiindcă îl iubeşti, şi cînd iubeşti pe cineva nu-1 mai vezi aşa cum este.
     Dar îl iubesc pe Robert tocmai pentru că este aşa cum e, am strigat.
     Robert v-a îmbrobodit pe toţi, şi pe abate, şi pe maică-ta, şi pe tine. Mă tem, şi lucrul acesta mi se pare încă mai grav, că pînă şi faţă de el însuşi joacă o co­medie.
     Trebuie să înţeleg că Robert nu crede ceea ce spune?
     Ba da, ba da ; sînt convins că el crede. Eu sînt cel care nu cred.
     Tată, tu nu crezi în nimic.
     Ce să-i faci? Aşa cum spune maică-ta, sînt un sceptic.
Astfel se încheie convorbirile noastre, care nu duc la nimic şi ne lasă pe amîndoi mai trişti decît înainte. Bietul tata! Nădăjduiesc că Robert o să-l convingă... încetul cu încetul. În felul cum se poartă cu tata, se dovedeşte a fi atît de răbdător, de îndemînatic, cu tact... Are grijă să evite orice subiect care ar putea stîrni controverse (de altfel şi tata face la fel). Robert numeşte conversaţiile cu tata „dansul pe ouă“, căci trebuie mereu să se tot învîrtească printre subiecte delicate, fără să le atingă.
Doamne, cît aş da ca tata să-l poată asculta pe Robert cînd îmi vorbeşte numai mie, cînd suntem singuri. Cînd e şi tata, Robert îşi cîntăreşte fiecare cuvînt, dar de în­dată ce dă frîu liber gîndurilor sale, întreaga-i făptură se însufleţeşte şi se întîmpla adesea să spună lucruri atît de înălţătoare încît aş dori să le notez pe dată. Şi în acelaşi timp Robert e şi foarte spiritual, foarte amuzant... Yvonne de Berre spunea despre el mai deunăzi: „Nu te mai sa­turi ascultîndu-l“. Asta s-a întîmplat joia trecută; fusesem cu toţii invitaţi la ei la masă. Maurice de Berre şi tata au ieşit imediat după dejun. După plecarea lor, Robert ne-a povestit tuturor despre viaţa din Perpignan, despre micile rivalităţi care se iscă în provincie şi pe care le-a putut observa atît de bine, dat fiind că a trăit în acest mediu în care spune că nu s-ar mai întoarce pentru nimic în lume. Cînd îl ascult vorbind despre toţi acei oameni ciudaţi din care era alcătuit cercul părinţilor săi, îmi pare rău că n-am avut ocazia să-i cunosc şi eu. Dar înţeleg că un om superior cum este Robert trebuie să fi simţit că se înăbuşă în tovărăşia lor. Pentru a ieşi din acel mediu, Ro­bert s-a gîndit chiar să se călugărească, căci e foarte cucernic din fire, dar mai tîrziu şi-a dat seama că putea fi mai de folos ca mirean. Abatele Bredel consideră că Ro­bert a cumpănit bine, şi eu cred că are dreptate cînd spune, citind din Biblie, că „oamenii nu aprind lumina ca s-o pună sub obroc, ci o pun în sfeşnic şi luminează tuturor celor din casă“ (*). Cînd îl asculţi pe Robert nu poţi să nu doreşti ca încă mulţi alţii să-l poată auzi vor­bind. Din acest punct de vedere nu sunt geloasă şi mi se pare că de-aş dori să fiu singura fiinţă care să se bucure  de asemenea comoară, aş săvîrşi un păcat. Scopul vieţii mele este să-l ajut din toate puterile să se realizeze.
Săptămîna viitoare va trebui să facem împreună cîteva vizite. Mă bucur de pe-acum să-l prezint prietenilor noştri.
 (*) Matei, V.15


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

După mine!