sâmbătă, 28 februarie 2015

O poezie a lui Petre Liciu

Cred ca aveam vreo sapte ani cand tata mi-a recitat o poezie scrisa de Petre Liciu. La vremea aia invatam rapid, asa ca am retinut-o din prima si n-am uitat-o nici pana azi. Iat-o:

DRĂGAN
Ma recomand Nae Cioflan,
fost sergent de strada,
cu postul in maidan,
langa biserica Sfantu Stefan,
unde in colt e un bacan.

Intr-o zi ma cheama Dom’ Comisar Becarian:
-Ma Cioflan,
sa-l prinzi pe Drăgan
sa-i un mare pehlivan.
Zic: - Traiti Dom’ Becarian.

Intr-o zi stam in maidan
cand vad un zaplan
care mergea tiptil, ca un sobolan.
Ma reped la el ca un uragan,
si strig: - Stai, Drăgan!
In numele legii te-arestez!
Drăgan zice: - Bine.
-Hai la sectie! – Hai!
Pe drum spune Drăgan:
-Dom’ sergent, fii uman
da-mi un ban
sa intru la bacan
sa-mi iau un sfert de paine.
Zic: - Bine Drăgan,
na-ti un ban
intra la bacan
si ia-ti un sfert de paine.
Intra Drăgan la bacan,
iar eu raman afara sa-l astept.
Trec cinci minute,
trec zece,
trece un sfert de ceas,
nu mai vine Drăgan.
Intru la bacan,
intreb de Drăgan:
afurisitul de Drăgan fugise pe din dos.
Raportez lui Dom’ Becarian.
Zice: - Cioflan,
esti un guguman.
- Traiti Dom’ Becarian.
Si trece un an.

Si cum stam de pandă in maidan
il vad iar pe Drăgan.
Ma reped la el ca un uragan
si-i zic: - Stai Drăgan!
In numele legii te-arestez.
Drăgan zice: - Bine.
Hai la sectie! – Hai.
Pe drum iar Drăgan:
Dom’ sergent, fii uman
da-mi un ban
sa intru la bacan
sa-mi iau un sfert de paine.
Zic: - Bine Drăgan,
na-ţi un ban,
du-te la bacan
si ia-ti un sfert de paine.
Intra Drăgan la bacan
iar eu ma duc sa-l astept la usa din dos.
Trec cinci minute,
trec zece,
trece un sfert de ceas,
nu mai vine Drăgan.
Intru la bacan,
intreb de Drăgan:
afurisitul de Drăgan fugise pe din fata!
Raportez lui Dom’ Becarian.
Zice: - Cioflan,
esti un guguman.
- Traiti Dom’ Becarian.
Si mai trece-un an.

Si cum stam la panda in maidan,
Il vad iar pe Drăgan,
Imbracat cu un macferlan.
Ma reped la el ca un uragan
Si zic: - Stai Drăgan!
In numele legii te-arestez.
Drăgan zice: - Bine.
Hai la sectie! - Hai !
Pe drum, iar Drăgan:
Dom’ sergent, fii uman
Da-mi un ban
Sa intru la bacan
Sa-mi iau un sfert de paine.
-Ehe, Drăgan
Ai fi tu pehlivan
dar nici eu nu sunt guguman.
Stai tu acum afara
Si merg eu la bacan
sa-ti iau un sfert de paine.
Intru la bacan,
dau un ban
si iau un sfert de paine.
Cand ma intorc afara ...
n-o sa ma credeti:
afurisitul de Drăgan
fugise
Raportez lui Dom’ Becarian!
Zice: - Cioflan,
esti un guguman.
Si m-a dat afara din serviciu.









7 comentarii:

  1. ruvenj@gmail.com13 martie 2015 la 17:18

    Mi-a facut mare emotie publicarea aceasta. Si tatal meu recita poezia aceasta acum peste 55 de ani. Am cauta-to mult timp. Va multumesc pentru publicare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Este singura poezie scrisa de autorul Petre Liciu?

    RăspundețiȘtergere
  3. “Şi ne întrecea Liciu pe toţi prin isteţimea lui, prin uşurinţa cu care pricepea, prin traducerile bune în latineşte care uimeau pe profesorul Copăceanu şi prin problemele grele de matematică pe care le dezlega atît de uşor, de avea tot zece la profesorul Palade. Şi tot aşa la greceşte, la frantuzeşte, la geografie, la istorie, ne întrecea pe toţi. Era bun de tot la desen şi caligrafie, la muzică, la gimnastică. Făcea şi poezii… Nu ne puteam închipui că Petre Liciu ar putea fi întrecut de un alt elev”.
    G. G. Longinescu
    Din păcate, nu știu mai mult...

    RăspundețiȘtergere
  4. Petre Liciu a scris multe poezii, una mai reușită decât alta, păcat că nimeni nu-l publică. Una este ”Ungurul în tren”delicioasă.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am ascultat-o în interpretarea lui Bogdan Stanoevici, în perioada în care acesta făcea parte din grupul Song.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am auzit această poezie rostita chiar la finalul podcastului lui Cătălin Oprișan în care l-a avut invitat pe Magicianul Robert Tudor. Podcastul se numește “vreau sa știu”, recomand episodul acela, Robert Tudor e foarte cult.

    RăspundețiȘtergere
  7. Finalul era: „Persecuție politică!”

    RăspundețiȘtergere

După mine!